Duimbasisartrose

Wat is duimbasisartrose (CMC-1 artrose)?
Duimbasisartrose is een pijnlijke slijtage van het basisgewricht van de duim ter hoogte van de pols. Het is de meest voorkomende plek waar slijtage kan optreden in de hand.

Door slijtage kan het gewricht en de duimmuis pijnlijk worden. De pijn neemt toe bij gebruik van uw hand. Het duimbasisgewricht kan gezwollen worden en de duim kan in een afwijkende stand komen te staan. Ook kan uw kracht verminderd zijn waardoor u dingen uit uw handen laat vallen.

Het duimbasisgewricht is heel beweeglijk en wordt tijdens dagelijkse handelingen veel belast. Bij mensen met teveel speling in dit gewricht kan met de jaren juist hier slijtage optreden. Zeker als de duim veel en krachtig gebruikt wordt.

Tijdens uw bezoek aan de handchirurg wordt uw duim en pols onderzocht. De aandoening is goed zichtbaar op röntgenfoto's die direkt bij uw eerste bezoek gemaakt kunnen worden.

De behandeling
Samen met u wordt besloten of het mogelijk is om met rust, spalktherapie, pijnstilling en eventueel ontstekingsremmende injecties uw pijnlijke duim te behandelen. De handtherapeut, verbonden aan het spreekuur, kan deze behandeling direkt starten. Bij ernstige aantasting van het gewricht, of als handtherapie onvoldoende verbetering geeft kan er gekozen worden voor een operatieve behandeling. Er zijn verschillende operatie mogelijkheden die met u besproken zullen worden.

De operatie vindt plaats in dagbehandeling. U gaat naar huis met uw duim en pols in een gipsverband en een mitella. De duim heeft in ieder geval 4 weken na de operatie rust nodig om te kunnen genezen. Na deze periode start de nabehandeling waarbij de duim nog beschermd wordt met een afneembare spalk.

De klachten zijn nooit meteen helemaal weg na de operatie. Als het operatiegebied genezen is zullen de pezen/spieren en gewrichten van de duim en pols nog zeker moeten wennen aan de nieuwe situatie en in het begin nog pijnklachten kunnen geven bij inspanning. Afhankelijk van de ernst van de aandoening kan het 3 tot 9 maanden duren voordat het eindresultaat bereikt is. Het doel is om een goede pijnvermindering tot volledige afwezigheid van de pijn te bereiken met behoud van beweeglijkheid van de duimbasis.

Bij elke operatie kunnen complicaties optreden zoals een bloeding of wondinfectie. Deze complicaties komen echter zelden voor en kunnen vrijwel altijd goed behandeld worden. Tegenvallend kan de aanhoudende pijn zijn in de duimbasis of een beperkte beweeglijkheid. U wordt onder controle gehouden door de handchirurg en handtherapeut totdat we er zeker van zijn dat uw genezing optimaal verloopt en er geen problemen meer kunnen optreden.