Kijkoperatie / Artroscopie

Wat is een 'polsartroscopie'?
Een polsartroscopie is een kijkoperatie van de pols. Met behulp van steekgaatjes wordt een kleine camera in het polsgewricht gebracht. Beoordeling en eventueel behandeling van afwijkingen in het polsgewricht is op deze manier goed mogelijk.

Waarom krijgt u een polsartroscopie?

1. Om te kijken wat er precies aan de hand is, of
2. Om een behandeling uit te voeren.

Wat kan je beoordelen met een polsartroscopie?
Polsartroscopie is een heel betrouwbare methode om bandletsel en kraakbeenafwijkingen (slijtage) te beoordelen.
Met de kijkoperatie weten we precies wat er aan de hand is met:
>> bandletsel (SL bandletsel, TFCC bandletsel)
>> kraakbeenschade
>> slijmvliesontsteking

Wat kan je behandelen met een polsartroscopie?
Polsartroscopie kan ook de methode zijn om bepaalde behandelingen uit te voeren. Uw handchirurg zal met u bespreken of dit in uw geval mogelijk is. Het betreft behandelingen voor:
>> slijmvliesontstekingen
>> het repareren van bepaalde bandletsels
>> het anatomisch rechtzetten van botbreuken
>> het verwijderen van een ganglion of een botbeklemming.

De operatie

De operatie wordt in dagbehandeling uitgevoerd onder verdoving van de gehele arm of onder narcose (zie afbeelding).
De hand wordt opgehangen aan een standaard. Na het maken van twee kleine insteekopeningen aan de rugzijde van de pols wordt een kijkinstrument met een doorsnede van 2.7 mm in de pols gebracht. De camera vergroot het beeld op een beeldscherm. U kunt meekijken met de handchirurg als u dit wil. Via het tweede steekgat kunnen kleine instrumenten worden ingebracht om de pols af te tasten of schoon te maken. Het kan zijn dat meerdere kijkgaatjes nodig zijn om de hele pols goed in beeld te brengen. Na de artroscopie worden de insteekgaatjes gesloten met een hechtpleister of hechting.
Artroscopie

Na de operatie

U gaat dezelfde dag van de operatie naar huis met uw pols in een drukverband en een mitella. Als er meteen een behandeling is uitgevoerd kan het ook zijn dat u een gipsspalk gekregen heeft. Uw duim en vingers kunt u nog gebruiken. Door de kleine huidsnedes (incisies) is er slechts minimale weefselbeschadiging, waardoor pijn, zwelling en stijfheid worden beperkt. Herstel vindt dan ook sneller plaats dan na een operatie waarbij de pols opengemaakt is. Uw handchirurg zal met u bespreken hoe lang het herstel in uw geval zal duren. Dit hangt af van de bevindingen en behandeling tijdens de artroscopie.

Bij elke operatie kunnen complicaties optreden zoals een bloeding of wondinfectie. Deze complicaties zijn zeldzaam na een artroscopie en kunnen vrijwel altijd goed behandeld worden. Een niet veel voorkomende complicatie in de handchirurgie is dystrofie. Deze complicatie is moeilijk te behandelen maar dient vroegtijdig onderkent te worden om meer problemen te voorkomen. U wordt onder controle gehouden door de handchirurg en handtherapeut totdat we er zeker van zijn dat uw genezing optimaal verloopt en er geen problemen meer kunnen optreden.