Polsganglion

Wat is een ganglion?
Een ganglion is een goedaardige slijmvliescyste uitgaande van een gewricht, pees of peesschede. Het is de meest voorkomende weke delen zwelling van de hand en pols. Het komt bij vrouwen vaker voor dan bij mannen. In 60-70% van alle ganglia betreft het een zwelling aan de rugzijde van de pols. Een ganglion kan ook aan de binnenzijde van de pols zitten of op de pezen aan de binnenzijde van de vingers.

Een zachte tot stevige bolle zwelling is te voelen onder de huid. De pols (of vinger) kan pijnlijk zijn bij beweging, vooral in de eindstanden van buigen en strekken. Het ganglion kan ook op een zenuw drukken en veroorzaakt dan pijn en/of tintelingen. Dit kan ook een klein ganglion zijn in het polsgewricht dat niet goed te voelen is. Ganglions kunnen komen en gaan. Groter en kleiner worden. Alleen pijnlijke, hardnekkige ganglions worden met een operatie behandeld.

Meestal ervaart de patiënt dat de zwelling spontaan is opgekomen. Soms na een periode van overbelasting en soms ook na een letsel. Patiënten met soepele gewrichtsbanden hebben vaker een ganglion. Er is eigenlijk altijd sprake van een plaatselijke irritatie. Dit kan ook komen door onderliggende slijtage of bandletsel in het gewricht. Maar meestal is er geen duidelijke oorzaak aan te wijzen.

De meeste ganglions zijn bij lichamelijk onderzoek goed te zien en te voelen. Soms is het nodig om met een echo-onderzoek het ganglion in beeld te brengen en onderscheid te maken met andere soorten zwellingen. In bijzondere gevallen kan het ganglion alleen met een MRI scan in beeld gebracht worden.
Het ganglion kan een uiting zijn van problemen van gewrichtsbandjes of slijtage in het polsgewricht. Samen met u zal de handchirurg aanvullende diagnostiek van uw polsgewricht afspreken indien dit nodig is.
Radiovolair polsganglion

Een groot deel van de ganglions verdwijnt vanzelf, vooral bij kinderen. Alleen bij hardnekkige en pijnlijke ganglions is behandeling nodig. Het is vaak mogelijk om een goed voelbaar ganglion aan te prikken. Er is wel een grote kans dat het ganglion gemakkelijk weer terugkomt. Opnieuw prikken is dan zinloos. Bij blijvend pijnlijke ganglions is chirurgische verwijdering aangewezen.

Het chirurgisch verwijderen van een polsganglion gebeurt meestal onder verdoving van de gehele arm zodat het ganglion tot aan de oorsprong in het gewricht verwijderd kan worden. Hierdoor kan het gewricht na de operatie een tijdje gevoelig blijven. De wond wordt gesloten met oplosbare hechtingen.

Afhankelijk van de plek van het ganglion heeft u na de operatie een drukverband of zelfs een gipsspalk om het gewricht rust te geven. Ook een afneembare spalk kan soms prettig zijn om het herstel te begeleiden. Wel dient snel te worden gestart met het oefenen van het buigen en strekken van de pols. De wond is na twee weken genezen maar de pols kan nog enige weken daarna gevoelig blijven.

De behandeling beoogt een pijnvrije pols na enkele weken met een volledig functionele inzetbaarheid. En uiteraard een blijvende afwezigheid van het pijnlijke ganglion. Zorgvuldige verwijdering van het ganglion tot aan de oorsprong geeft helaas geen garantie dat het ganglion niet terug kan komen. In een klein aantal gevallen kan een nieuw ganglion ontstaan. De oorzaak hiervan dient zorgvuldig te worden overwogen.

Bij elke handoperatie kunnen complicaties voorkomen zoals een bloeduitstorting, wondinfectie en de vorming van stug littekenweefsel. Als de operatie goed wordt uitgevoerd is letsel van een gevoelszenuw uiterst zeldzaam. Toch kan het gevoel in de hand soms tijdelijk verstoord zijn. De belangrijkste complicatie na het verwijderen van een polsganglion is een recidief. Ook bewegingsbeperking en een pijnlijk gewrichtskapsel kan enige tijd aanhouden waardoor begeleiding door een handtherapeut wenselijk is.
Een niet veel voorkomende complicatie in de handchirurgie is dystrofie. U wordt onder controle gehouden door de handchirurg totdat we er zeker van zijn dat uw genezing optimaal verloopt en er geen problemen meer kunnen optreden.