Slijtage / Artrose

Bij iedereen zal in de loop der jaren het kraakbeen in de gewrichten van kwaliteit verminderen. Bij sommige mensen gaat dit sneller dan bij anderen en het kraakbeen kan ook sneller achteruit gaan bij jarenlange, zware of verkeerde belasting of als het gewricht ooit betrokken is geweest bij een letsel. Op een gegeven moment kan het gewricht geïrriteerd raken en een ontstekingsreactie krijgen van de slijtage. Dan ontstaat een pijnlijke slijtage/artrose.

Slijtage is niet te genezen. Daarom zal bij een pijnlijke slijtage altijd eerst geprobeerd worden om met eenvoudige middelen zonder operatie het gewricht weer tot rust te krijgen zodat de pijn minder wordt. Het is echter niet nodig om met ernstige slijtagepijn in de hand of pols te moeten leven. In hardnekkige gevallen kan een operatie de slijtage uitschakelen of zelfs het gewricht vervangen. Gewrichtsoperaties in de hand zijn complex en vereisen specifieke expertise van uw handchirurg. De nasleep is ook lang en vereist goede begeleiding.

Op deze website vind u informatie over slijtage problemen in de hand en pols en de voor- en nadelen van operaties die mogelijk zijn om de slijtage uit te schakelen en/of de gewrichten te vervangen:

Duim
>> duimbasis slijtage
>> artrodese vingergewricht

Hand / Vingers
>> reuma
>> carpal bossing
>> MCP gewricht vervanging
>> PIP gewricht vervanging
>> artrodese vingergewricht

Arm / Pols
>> Na botbreuk/fractuur van het spaakbeen (radius)