Carpal Boss

Wat is een carpal boss?
Een carpal boss is een goedaardige extra botgroei aan de basis van de handrug. De harde zwelling zit in het verlengde van de wijs- of middelvinger en geeft in de meeste gevallen geen klachten. Door een letsel of chronische irritatie kan het extra bot pijn veroorzaken in het gewricht tussen de pols en de middenhand. Er kan ook een pijnlijke slijmvliescyste (ganglion) ontstaan of irritatie van de strekpezen ter plaatse. Het betreft karakteristiek de dominante hand van volwassenen tussen de 20 en 40 jaar maar kan op alle leeftijden voorkomen.

Een harde zwelling (de carpal boss) is te voelen onder de huid aan het begin van de middenhand. De strekpezen en het gewricht ter plaatse kunnen pijnlijk zijn. De kracht van de hand kan hierdoor verminderen.
Alleen een pijnlijke carpal boss komt in aanmerking voor behandeling.

De grondslag van een carpal boss lijkt te liggen in een aangeboren vergroeiing van extra botweefsel (os styloïdeum) ter hoogte van het gewricht tussen de middenhandsbotjes van wijs- en middelvinger en de pols. Een letsel of chronische irritatie ter plaatse kan vervolgens aanleiding geeft tot overgroei, ontstekingsreacties en zo een pijnlijke carpal boss.

De diagnose carpal boss wordt gesteld met het lichamelijk onderzoek van uw pols aangevuld met een röntgenfoto. De foto kan bij uw eerste bezoek aan het handenspreekuur gemaakt worden en de diagnose wordt direkt gesteld.

CarpalBossView

Een carpal boss verdwijnt niet vanzelf. Echter, een operatie is alleen nodig als de carpal boss blijvend pijn veroorzaakt ondanks rust en/of tijdelijk gebruik van ontstekingsremmers (NSAIDs). Het chirurgisch verwijderen van de carpal boss dient vakkundig en volledig uitgevoerd te worden zodat gevoelszenuwen, de strekpezen of het gewricht niet beschadigd worden.

Na de operatie heeft u een drukverband met een gipsspalk om de pols rust te geven. U kunt uw duim en vingers gebruiken. Na 1 week wordt de gipsspalk verwijderd. De pols kan 3 tot 6 weken gevoelig blijven en een afneembare brace is prettig om het herstel te begeleiden. In voorkomende gevallen kan een handtherapeut hiertoe ingeschakeld worden.

De behandeling beoogt een pijnvrije pols met een volledig functionele inzetbaarheid binnen enkele maanden. En uiteraard een blijvende afwezigheid van de carpal boss. Zorgvuldige verwijdering van de carpal boss geeft helaas geen garantie dat het extra botweefsel niet terug kan groeien. Bij sommige patiënten blijft het operatiegebied een gevoelige plek met name bij belasten. Een aanvullende operatie kan dan nodig zijn.

Bij elke handoperatie kunnen complicaties voorkomen zoals een bloeduitstorting, wondinfectie en de vorming van stug littekenweefsel. Als de operatie goed wordt uitgevoerd is letsel van een gevoelszenuw uiterst zeldzaam. Toch kan het gevoel over de handrug soms tijdelijk verstoord zijn. De belangrijkste complicatie is dat ondanks de ingreep het gewricht pijn blijft doen. Dit is meestal op basis van littekenweefsel en van tijdelijk aard. Maar het kan ook komen door het teruggroeien van botweefsel of doordat het gewricht teveel beschadigd was. Een niet veel voorkomende complicatie in de handchirurgie is dystrofie. U wordt onder controle gehouden door de handchirurg totdat we er zeker van zijn dat uw genezing optimaal verloopt en er geen problemen meer kunnen optreden.