Pisiformectomie

Wat is een 'Pisiformectomie'?
Een Pisiformectomie is de naam van een operatie waarbij het Pisiforme botje in zijn geheel uit de pols verwijderd wordt. Het Pisiforme botje is één van de acht polsbotjes en is goed te voelen vlak onder de huid aan het begin van de pinkmuis. Het botje is verbonden met een belangrijke buigpees van de pols en heeft een gewricht met het dieper gelegen Triquetrum botje, het zogenaamde PT-gewricht (pisotriquetrale gewricht).

Waarom krijgt u een pisiformectomie?

Indicatie
Pijn! Vrijwel de enige reden om het Pisiforme te verwijderen is een chronische onbehandelbare pijn die veroorzaakt wordt door een onherstelbare beschadiging van het botje zelf of van het PT-gewricht.
De typische pijn zit aan de basis van de pinkmuis. De pijn neemt toe bij druk op het botje en steunen op de hand met de pols gestrekt. In ernstige gevallen kan het gevoel in de pink veranderen en de kracht in de hand verminderen.

1.
De meest voorkomende oorzaak van de klachten is slijtage van het PT-gewricht. Deze kan plotseling pijnlijk geworden zijn door een periode van overbelasting of een ongeval. Chronische overbelasting van de sterke polsbuigpees die vast zit aan het Pisiforme kan ook dezelfde klachten geven zonder dat er sprake is van slijtage.
2.
In bijzondere gevallen kan het Pisiforme door een val onherstelbaar gebroken zijn.

Aangezien het botje goed te voelen is kan bij het lichamelijk onderzoek van uw pols al een sterke verdenking op de diagnose bestaan. Aanvullend zullen röntgenfoto's gemaakt worden. Niet altijd is de slijtage in het PT-gewricht goed te zien op de foto. In sommige gevallen kan een plaatselijke verdoving in het PT-gewricht meer informatie bieden. Samen met u zal de handchirurg aanvullende diagnostiek van uw polsgewricht afspreken indien dit nodig is.

In de meeste gevallen is een periode van rust, eventueel ondersteund met een brace en aangevuld met een plaatselijke injectie, afdoende om de pijn te verminderen. Mocht een beginnende slijtage met een periode van overbelasting de pijn veroorzaakt hebben dan is het raadzaam om activiteiten met een hoge belasting van het PT-gewricht te vermijden. Uw handtherapeut kan u daarbij adviseren.

Alleen bij een hardnekkig pijnlijk Pisiforme botje en/of PT-gewricht is het raadzaam om het botje te verwijderen. Het is een kleine en kortdurende operatie en gebeurt onder verdoving van de gehele arm of onder narcose. Het botje wordt in zijn geheel verwijderd waarbij de continuïteit van de polsbuigpees gespaard blijft. De pols kan na de operatie een tijdje gevoelig blijven. De wond wordt gesloten met oplosbare hechtingen.

Na de operatie heeft u een gipsspalk om het gewricht rust te geven. Ook een afneembare spalk kan soms prettig zijn om het herstel te begeleiden. Na één week kunt u starten met het oefenen van het buigen en strekken van de pols. De wond is na twee weken genezen maar de pols kan nog enige weken daarna gevoelig blijven.

De behandeling beoogt een pijnvrije pols na twee maanden met een volledig functionele inzetbaarheid.

Bij elke handoperatie kunnen complicaties voorkomen zoals een bloeduitstorting, wondinfectie en de vorming van stug littekenweefsel. Als de operatie goed wordt uitgevoerd is letsel van de polsbuigpees of een gevoelszenuw uiterst zeldzaam. Het gevoel rond het litteken kan tijdelijk verstoord zijn. Bewegingsbeperking van de pols en een pijnlijk gewrichtskapsel kan enige tijd aanhouden waardoor begeleiding door een handtherapeut wenselijk is.
Een niet veel voorkomende complicatie in de handchirurgie is dystrofie. U wordt onder controle gehouden door de handchirurg totdat we er zeker van zijn dat uw genezing optimaal verloopt en er geen problemen meer kunnen optreden.