Proximale rij carpectomie

Wat is een 'Proximale rij carpectomie'?
Een Proximale rij carpectomie (of PRC) is de naam voor een operatie waarbij een rij van drie botjes uit het polsgewricht verwijderd wordt; het Scaphoïdeum, het Lunatum, en het Triquetrum. De reden voor een dergelijke operatie is om een chronische pijn uit te schakelen die veroorzaakt wordt door een beschadiging in het polsgewricht die niet meer te herstellen is. Dit betekent wel dat het gewricht minder goed zal kunnen bewegen en minder krachtig zal zijn.

Waarom krijgt u een proximale rij carpectomie?

Indicatie
Pijn! Vrijwel de enige reden om een gedeelte van de pols te verwijderen is een chronische onbehandelbare pijn die veroorzaakt wordt door een beschadiging in het gewricht die niet meer te herstellen is. De pijn zit meestal aan de duimzijde of meer in het midden van de pols.

1.
De meest voorkomende oorzaak van de klachten is slijtage van het polsgewricht rond het Scaphoïdeum botje. Meestal als gevolg van een oude breuk van het Scaphoïdeum (zgn. SNAC wrist) of een lang bestaande scheur van het bandje tussen het Scaphoïdeum en het Lunatum; een SL-bandletsel (zgn. SLAC wrist).
2.
Een recent of oud ongeval, of een eerdere operatie kan de polsbotjes onherstelbaar beschadigd hebben. Het Scaphoïdeum botje aan de duimzijde van de pols is hier het meest berucht om.
3.
Sommige ziektes kunnen de polsbotjes dermate aantasten dat ze niet meer te herstellen zijn (bv. bij het Lunatum botje in het midden van de pols door de ziekte van Kienböck).

Alternatieven
Tijdens uw bezoek aan de handchirurg wordt uw pols onderzocht. De aandoening is goed zichtbaar op röntgenfoto's die direkt bij uw eerste bezoek gemaakt kunnen worden.
Bij een pijnlijke, onherstelbare schade in de pols zijn er vaak ook andere operaties beschikbaar. Dit hangt af van de ernst en locatie van de beschadiging en natuurlijk uw persoonlijke situatie. Een proximale rij carpectomie is alleen mogelijk als de achterblijvende botjes en gewrichten onbeschadigd zijn. In sommige gevallen is een aanvullende CT-scan nodig om de beschikbare behandelingen in kaart te brengen. Uw handchirurg zal de voor- en nadelen van alle beschikbare opties met u doornemen en samen met u de beste keuze voor uw situatie maken.

Operaties voor een pijnlijke, onherstelbare schade in het polsgewricht
1. Het verwijderen van de beschadigde onderdelen (bv. proximale rij carpectomie)
2. Het vervangen van de beschadigde onderdelen (een gedeeltelijke of volledige polsprothese)
3. Het vastzetten van de beschadigde onderdelen (het gedeeltelijk of geheel vastzetten van de pols)

Na de operatie

De operatie vindt plaats in dagbehandeling. U gaat naar huis met uw pols in een gipsverband en een mitella. Na een week kan de nabehandeling beginnen onder begeleiding van de handtherapeut. U krijgt dan een afneembare spalk. De wond is na twee weken genezen. In de meeste gevallen heeft u hechtingen die vanzelf oplossen.

De klachten zijn nooit meteen weg na de operatie. Als het operatiegebied genezen is zullen de pezen/spieren en achtergebleven gewrichten van de pols nog moeten wennen aan de nieuwe situatie en pijnklachten kunnen geven bij gebruik. Het kan 3 tot 9 maanden duren voordat het eindresultaat bereikt is. Het doel is om een goede pijnvermindering tot volledige afwezigheid van de pijn te bereiken met behoud van zoveel mogelijk beweeglijkheid en kracht van het overgebleven polsgewricht.

Bij elke operatie kunnen complicaties optreden zoals een bloeding of wondinfectie. Deze complicaties komen weinig voor en kunnen vrijwel altijd goed behandeld worden. Tegenvallend kan een resterende pijn zijn of een beperkte beweeglijkheid. U wordt onder controle gehouden door de handchirurg en handtherapeut totdat we er zeker van zijn dat uw genezing optimaal verloopt en er geen problemen meer kunnen optreden.