Gebroken scaphoïdeum polsbotje

Wat is het os scaphoïdeum?
In uw polsgewricht zitten twee rijen van vier handwortelbotjes. Aan de duimzijde van de eerste rij zit een scheepsvormig botje dat belangrijk is voor de beweeglijkheid en stabiliteit van uw pols; het os scaphoïdeum. Helaas kan juist dit botje gemakkelijk breken bij een val op de uitgestrekte hand.

Een breuk in het scaphoïdeum polsbotje kent twee beruchte problemen:
1. de breuk is vlak na het ongeval niet altijd goed in beeld te brengen, en
2. het scaphoïdeum polsbotje heeft een moeizame genezing.

Heeft u blijvende klachten na een behandeling van een gebroken scaphoïdeum polsbotje? Maak dan een afspraak met een ervaren hand- en polschirurg (zie Scaphoïdeum polsbotje reconstructie).

scaphoidfracture
In de meest typische situatie is er pijn in de zogenaamde anatomische snuifdoos; een kuiltje tussen twee strekpezen aan de duimzijde van uw pols. De hele pols kan echter pijnlijk en gezwollen zijn. Ook bewegen en kracht gebruiken met de pols is pijnlijk.

Een val op de uitgestrekte hand is het meest typische letsel. Een breuk van het scaphoïdeum kan ook optreden bij ernstige ongevallen waarbij meerdere letsels ontstaan.

Vlak na het ongeval kan het zijn dat de breuk niet goed te zien is op gewone röntgenfoto's. Als het ongeval en de pijn toch verdacht zijn voor een breuk dan wordt aanvullend onderzoek naar het polsbotje afgesproken. Een CT-scan of nieuwe rontgenfoto's een week later kunnen de breuk beter in beeld brengen.

Een stabiele breuk zonder verplaatsing en zonder bijkomend letsel wordt met gips behandeld. Ook dan is het nog steeds mogelijk dat de breuk langzaam of niet volledig geneest. Als er verdenking is op mogelijke problemen in de botgenezing wordt steeds sneller een operatie geadviseerd. Dit hangt ook af van uw persoonlijke situatie.
Bij verplaatsing van de botdelen, een instabiele breuk en/of de verdenking op bijkomend bandletsel zal de handchirurg direct een operatie adviseren.

Herstel na botbreuk
Het scaphoïdeum polsbotje heeft een berucht trage genezing. Het kan tot 12 weken duren voordat het bot geneest. Ook als u geopereerd bent wordt de pols een groot deel van deze periode in het gips gehouden. De genezing van de breuk wordt met rontgenfoto's en soms met een CT-scan gecontroleerd.

De behandeling beoogt een optimale genezing van de breuk in een goede stand waardoor de pols weer pijnvrij en stabiel kan bewegen. In welke mate dit bereikt kan worden hangt erg af van de ernst en de plaats van de breuk. Langdurige bewegingsbeperking van de pols is gebruikelijk door de langzame genezing maar mag uiteindelijk de functionele inzetbaarheid van de hand niet beperken. Het te verwachten resultaat in uw situatie zal uitgebreid met u besproken worden door de handchirurg.

Bij elke operatie kunnen complicaties optreden zoals een bloeding of een wondinfectie. Deze zijn zeldzaam in dit geval. De belangrijkste complicatie van een breuk van het scaphoïdeum polsbotje is een onvoldoende botgenezing. Dit kan blijvende pijn en bewegingsbeperking veroorzaken. Ook op de langere termijn kan vervroegde slijtage en inzakking van de pols optreden. Enige bewegingsbeperking en verlies van knijpkracht is gebruikelijk maar mag de functionele inzetbaarheid van de hand niet beperken. Als dit wel zo is moet u contact zoeken met uw handchirurg (zie Scaphoïd polsbotje reconstructie). U wordt onder controle gehouden door de handchirurg totdat we er zeker van zijn dat uw genezing optimaal verloopt en er geen problemen meer kunnen optreden.