Malletfinger

'Mallet' vinger
Een malletfinger (mallet vinger) is een aandoening waarbij een vingertop niet meer gestrekt kan worden omdat de pees van het laatste vingerkootje afgescheurd is.

Malletfingerpink

Het letsel met daarna de typische gebogen stand van het eindkootje van de vinger welke niet meer actief gestrekt kan worden is meestal voldoende voor de diagnose. Wel dient er altijd een röntgenfoto gemaakt te worden om te zien of er ook een stuk van het bot is afgebroken. Het eindkootje kan gezwollen en pijnlijk zijn.

Ossale-mallet-klin-en-x

In verreweg de meeste gevallen scheurt de pees door het stoten van de gestrekte vingertop die daardoor abrupt in buigstand geforceerd wordt.
Een peesletsel op dit niveau kan natuurlijk ook ontstaan door een scherpe snijwond bovenop het laatste deel van de vinger.

De behandeling
Alleen scherpe peesletsels met een open wond of een botbreuk met verplaatsing van het gewricht hebben meteen een operatie nodig. In alle andere gevallen wordt een malletfinger zonder operatie behandeld met een spalkje voor acht weken. Het is heel belangrijk dat gedurende die acht weken het topje geen enkele keer buigt. Als de pees ondanks goede behandeling met het spalkje toch niet wil genezen is alsnog een operatie mogelijk (een zgn. tenodermodese).

Stack spalkje

Herstel van een mallet vinger
Tijdens de spalkbehandeling mag de vingertop geen enkele keer buigen. De andere vingergewrichten mag u wel gebruiken. Na de spalkbehandeling krijgt u instructies van de handtherapeut hoe u de vinger weer mag inzetten. Na een korte periode van stijfheid zal de beweging van het eindkootje weer hersteld zijn.

De behandeling beoogt een optimale genezing van de sterkpees van uw vinger en indien aanwezig van de breuk in een goede stand waardoor de vinger weer pijnvrij en stabiel kan bewegen. In welke mate dit bereikt kan worden hangt onder andere af van de ernst en de plaats van de breuk, eventuele schade/slijtage in het laatste gewrichtje van uw vinger en de mate waarin de pees geneest. Het te verwachten resultaat in uw situatie zal uitgebreid met u besproken worden. Het is belangrijk dat u goed op de hoogte bent van hetgeen u wel en niet mag doen met uw vinger, hoe lang het allemaal gaat duren en wat er mis kan gaan. Het kan wenselijk zijn om voor de begeleiding van het herstel een handtherapeut in te schakelen.

Bij elke behandeling kunnen complicaties optreden. Deze zijn zeldzaam. De belangrijkste complicatie is een onvoldoende genezing van de strekpees ondanks spalkbehandeling waardoor operatie alsnog nodig is. Langdurig bestaande mallet vinger kan leiden tot een zogenaamde Zwanenhals deformatie.
Als er tevens een breuk aanwezig is kunnen ook hier genezingsstoornissen optreden en schade in het gewricht.
Ook na een succesvolle behandeling kan een kleine strekbeperking blijven bestaan zonder dat dit functionele hinder geeft. U wordt onder controle gehouden door de handchirurg totdat we er zeker van zijn dat uw genezing optimaal verloopt en er geen problemen meer kunnen optreden.