EIP naar EPL transpositie

Wat is een EIP naar EPL transpositie?
"EIP naar EPL transpositie" is de naam van een operatie. EPL is de afkorting die gebruikt wordt voor een lange pees waarmee het topje van de duim gestrekt wordt (Extensor Pollicis Longus). Als deze pees kapot gaat en niet meer goed te herstellen is, kan met behulp van een operatie de functie van de kapotte pees overgenomen worden door een andere pees. Zo'n operatie heet een "peestranspositie". De EIP is een strekpees van de wijsvinger (Extensor Indices Proprius). Omdat de wijsvinger een extra strekpees heeft, kan de EIP gebruikt worden om de verloren functie van een kapotte EPL-pees over te nemen. Vandaar de naam "EIP naar EPL transpositie".

Als de EPL-pees kapot is gegaan kan de duim (en vooral het topje) niet meer goed gestrekt worden. Het doet geen pijn. De meeste patiënten zijn verbaasd dat de duim plotseling niet meer goed kan strekken. Een eenvoudige test is om de hand plat op tafel te leggen en vervolgens te proberen om alleen de duim van tafel op te tillen. Dit lukt niet goed als de EPL kapot is.
EPL uitval of FPL bowstring?
De EPL-pees is kwetsbaar en kan natuurlijk beschadigd raken bij een verwonding of een operatie, maar meestal gaat de pees spontaan kapot na bijvoorbeeld een gebroken pols, een forse bloeduitstorting of een chronische slijmvliesontsteking. Door het verval van de kwaliteit van de pees is een eenvoudig herstel dan niet meer mogelijk. Vandaar dat de "hulp" van een andere pees wordt ingeroepen.

Tijdens uw bezoek aan de handchirurg kan de diagnose direkt gesteld worden met het onderzoek van uw vingers en hand.

De behandeling
De strekfunctie van de duim zal niet spontaan herstellen. Als dit verlies hinderlijk is, zal het chirurgisch verplaatsen van 1 strekpees van de wijsvinger (EIP) nodig zijn om deze functie te herstellen. De wijsvinger kan ondanks het inleveren van haar extra strekpees nog steeds volledig gestrekt worden. Zolang de gewrichten van de duim maar soepel blijven, kan deze operatie ook lang na het verlies van de duimstrekfunctie nog uitgevoerd worden. De operatie is een kleine ingreep en kan zowel onder plaatselijke verdoving als onder verdoving van de gehele arm uitgevoerd worden. U krijgt 3 kleine littekens op uw handrug om de pees te kunnen verplaatsen. De ingreep duurt ongeveer 30 minuten.

Na de operatie kunt u dezelfde dag naar huis met uw hand en gehele duim in een gipsverband. U mag uw vingers (ook de wijsvinger) direkt gebruiken maar het is verstandig om niet stevig te grijpen totdat de gesloten wonden goed genezen zijn. Na ongeveer een week komt u terug op de gipskamer om het verband te vervangen door een lichter gips. In totaal blijft uw duim 4 weken in het gips. Daarna start de nabehandeling met uw handtherapeut.

De operatie beoogt een herstel van volledige inzetbaarheid van de duim. Na de gipsperiode kan de duim nog een tijdje stijf zijn. In sommige gevallen is de nieuwe buig- of strekfunctie niet identiek aan de andere duim. Met enkele weken oefenen moet de functie zodanig herstellen dat de duim weer ongehinderd ingezet kan worden. Krachtige inzet van de duim kan pas na drie maanden volledig herstellen.

Bij elke operatie kunnen complicaties optreden zoals een bloeding of wondinfectie. Deze complicaties komen echter zelden voor en kunnen vrijwel altijd goed behandeld worden.
Het litteken van de operatie kan lange tijd stug en gevoelig blijven, maar dit verdwijnt in de loop der tijd. Als de operatie goed wordt uitgevoerd is beschadiging van de gevoelszenuw extreem zeldzaam. Een enkele keer is de hand gezwollen en komt de beweging van de duim moeilijk op gang. Ook kan het een tijdje duren voordat de duim gewend is aan de spanning van de nieuwe pees zodat de gewenste functie achterblijft. In zeldzame gevallen moet de spanning op de pees hierop worden aangepast. U wordt onder controle gehouden door de handchirurg totdat we er zeker van zijn dat uw genezing optimaal verloopt en er geen problemen meer kunnen optreden.