De Quervain’s tendinitis

Wat is De Quervain's tendinitis?
De Quervain's tendinitis is een pijnlijke ontsteking van de strekpezen van de duim en hun peeskoker ter hoogte van de pols.

Een doffe, branderige pijn aan de duimzijde van de pols die erger wordt bij gebruik van de duim. In een verder stadium kan de pijn zich over een groter gebied uitbreiden.

Twee duimpezen (de Abductor Pollicis Longus en de Extensor Pollicis Brevis) lopen gezamenlijk door een nauwe koker aan de duimzijde van de pols. Een ontstekingsreactie kan zwelling veroorzaken waardoor de pezen niet meer goed door de peeskoker kunnen glijden. De ontstekingsreactie wordt vaak in verband gebracht met herhalende bewegingen van de duim, gekoppeld aan een ongewone houding van de pols.

Tijdens uw bezoek aan de handchirurg worden uw hand en pols onderzocht waarbij de diagnose meestal direkt gesteld kan worden. Gebruik van de duim in een vuist of stevige grepen kan de pijn opwekken. Soms is er ook zwelling ter hoogte van de pols. U kunt zelf testen of deze peesontsteking mogelijk de oorzaak van uw klachten kan zijn. Maak een vuist met de duim in de handpalm en beweeg uw pols weg van de duim. Als dit de pijn erger maakt kan het zijn dat u een De Quervain's tendinitis heeft.
De peesontsteking is goed op een echografisch onderzoek te zien.

De behandeling
Soms is geen behandeling nodig of kan rust in een duimspalk de klachten verminderen eventueel in combinatie met ontstekingsremmende medicijnen. Bij hardnekkige klachten wordt gekozen voor een ontstekingsremmende injectie in de peeskoker in combinatie met een afneembare spalk en begeleiding door de handtherapeut. Als dit niet of onvoldoende resultaat heeft is een operatie nodig. De operatie is een kleine ingreep en wordt uitgevoerd onder plaatselijke verdoving in de poliklinische operatiekamer. U krijgt een klein litteken ter hoogte van de duimzijde van uw pols. Het dak van de peeskoker wordt geopend om de pezen de ruimte te geven en de ontsteking tot rust te laten komen. Ondanks dat de ingreep ongenschijnlijk eenvoudig lijkt kan een onkundige uitvoering tot complicaties leiden die lastig te behandelen zijn.

Na de poliklinische operatie gaat u naar huis met uw pols in een drukverband. Na twee dagen mag u het verband verschonen. De peesontsteking moet nog tot rust komen. Nadat de wond genezen krijgt u oefeninstructies van de handtherapeut om het herstel van de duim- en polsfunctie te begeleiden.

Afhankelijk van de ernst en de duur van de peesontsteking kan het een tijdje duren voordat het operatiegebied tot rust gekomen is. Ondanks dat de pezen direkt na de operatie weer vrij kunnen bewegen is de pijn niet direkt verdwenen. De duim mag bewegen maar niet zwaar belast worden. Het duurt vaak 4 tot 8 weken voordat de duim- en polsfunctie weer volledig herstelt is.

Bij elke operatie kunnen complicaties optreden zoals een bloeding of wondinfectie. Deze complicaties komen echter zelden voor en kunnen vrijwel altijd goed behandeld worden. Als de operatie goed wordt uitgevoerd is beschadiging van de gevoelszenuw die hier vlak in de buurt loopt extreem zeldzaam. Toch kan het operatiegebied lange tijd gevoelig blijven. Na de operatie moet de peesontsteking nog tot rust komen. Dit kan alleen als de peeskoker goed en voldoende geopend is. Maar ook bij een goed uitgevoerde ingreep kan het zijn dat de pijn niet helemaal verdwenen is. U wordt onder controle gehouden door de handchirurg totdat we er zeker van zijn dat uw genezing optimaal verloopt en er geen problemen meer kunnen optreden.