Triggerfinger

Wat is een triggerfinger?
De medische naam voor 'triggerfinger' is tendovaginitis stenosans. De aandoening wordt ook wel 'hokkende vinger', 'knipvinger' of 'snapping finger' genoemd. U heeft een triggerfinger als de vinger hapert of zelfs vastloopt tijdens het buigen en daarna met een pijnlijk 'knapje' weer gestrekt moet worden.

Aanvankelijk is er sprake van een geringe pijn of irritatie bij het buigen van de vinger. De meest typische klacht is als de vinger hierbij gaat haperen of zelfs vastloopt en geholpen moet worden om zich weer te strekken. Er zit dan vaak een pijnlijke verdikking (peesknobbel) in de handpalm. In ernstige gevallen slaat de vinger zelfs 'op slot'. Het meest aangedaan zijn de ringvinger en de duim, maar het kan in alle vingers optreden.

Een triggerfinger is het gevolg van een verdikking van de buigpees of de peeskoker (pulley) aan de handpalmzijde van de basis van de vinger als gevolg van een ontstekingsreactie. Hierdoor glijdt de pees niet meer soepel door de peeskoker. Vaak is er sprake van overbelasting, maar ook ontstekingen van het slijmvlies rond de pezen kan verdikking en een triggerfinger veroorzaken. Een triggerfinger komt vaker voor bij mensen met reumatische afwijkingen, hormoonstoornissen of suikerziekte.

Tijdens uw bezoek aan de handchirurg kan de diagnose direkt gesteld worden met het onderzoek van uw vingers en hand.

De behandeling
Soms is geen behandeling nodig of kan een spalkje de klachten verminderen. In de meeste gevallen wordt gekozen voor een ontstekingsremmende injectie in de peeskoker ter hoogte van de verdikking. Bij mensen met suikerziekte heeft een injectie minder kans op succes. Als de injectie onvoldoende helpt of als de klachten weer terugkomen wordt een operatie voorgesteld.
De operatie is een kleine ingreep en wordt uitgevoerd onder plaatselijke verdoving in de poliklinische operatiekamer. U krijgt een klein litteken in uw handpalm om de peesschede te openen en de pees hiermee ruimte te geven om weer vrij te kunnen bewegen. De irritatie en verdikking verdwijnt. De ingreep duurt ongeveer 15 minuten.

Na de poliklinische operatie gaat u naar huis met uw hand in een drukverband. U mag de vingers direkt gebruiken maar omdat u hechtingen in uw handpalm heeft is het verstandig om niet stevig te grijpen totdat de hechtingen weer verwijderd worden op het spreekuur. De dag na de ingreep mag u het verband verschonen.

Als de peeskoker geopend is kan de vinger direkt weer zonder hapering bewegen. Soms is er nog wat stijfheid van de vinger. Meestal is de beweeglijkheid van de hand en vingers weer helemaal hersteld als de hechtingen verwijderd worden. Het litteken in de handpalm kan nog een tijdje stug en verdikt blijven waardoor een krachtige grijpfunctie tot zes weken verhinderd kan blijven.

Bij elke operatie kunnen complicaties optreden zoals een bloeding of wondinfectie. Deze complicaties komen echter zelden voor en kunnen vrijwel altijd goed behandeld worden.
Het litteken van de operatie kan lange tijd stug en gevoelig blijven, maar dit verdwijnt in de loop der tijd. Als de operatie goed wordt uitgevoerd is beschadiging van de gevoelszenuw extreem zeldzaam. Een enkele keer is de hand gezwollen en komt de beweging van de vingers moeilijk op gang. In dergelijke gevallen is nabehandeling door de handtherapeut nodig. U wordt onder controle gehouden door de handchirurg totdat we er zeker van zijn dat uw genezing optimaal verloopt en er geen problemen meer kunnen optreden.