Hypothenar Hammer Syndroom

Wat is het "hypothenar hammer" syndroom?
Het hypothenar hammer syndroom is een verzameling van klachten aan de pinkzijde van de hand die veroorzaakt wordt door een verstoorde doorbloeding van een belangrijke slagader (arteria ulnaris).

1. Pijn in de pinkmuis met of zonder gevoelige zwelling.
2. Vaatspasmes in de pink, ring- en/of middelvinger met pijn bij kou en (bleke) kleurveranderingen.
3. Stolsels (embolieën) in de vingers met continu pijn, blauwe verkleuring, bloedinkjes in het nagelbed en in ernstige gevallen slecht genezende wondjes en weefselversterf (necrose).
4. Beknelling van de zenuw ernaast met gevoelsveranderingen in pink en ringvinger en krachtverlies van de hand.

Het komt vooral voor bij mannen in beroepen waarbij herhaaldelijk kracht op de pinkmuis wordt uitgeoefend. Druk en klappen op de zijkant van de hand kunnen de slagader beschadigen waardoor deze verstopt raakt. Stolsels kunnen vanuit deze beschadiging in de vingers terecht komen en nog meer klachten veroorzaken. Ook sporten, zoals vechtsporten, motorcross en wielrennen, kunnen dit veroorzaken. Roken versterkt de kans op het ontstaan ervan en verergert het hypothenar hammer syndroom.

Hoe wordt de diagnose gesteld?
Tijdens uw bezoek aan de handchirurg wordt uw hand onderzocht waarbij de diagnose meestal direkt gesteld kan worden. Ter bevestiging zal een vaatonderzoek (echografie) worden afgesproken. Na het bevestigen van de diagnose kan een contrastfoto (angiografie) nodig zijn om de ernst en uitgebreidheid van de beschadiging van de bloedvaten in beeld te brengen.

Direct en blijvend stoppen met roken, het vermijden van kou en het voorkomen van druk op de pinkmuis is de eerste stap. Bloedverdunners (Aspirine of Acetylsalicylzuur -Ascal-) en/of vaatverwijders (Nifedipine -Adalat-) kunnen de klachten verbeteren.
Bij onvoldoende resultaat of ernstiger klachten volgt een operatie. Hierbij wordt het beschadigde deel van de slagader uit de pinkmuis verwijderd. Alleen als het nodig is voor de doorbloeding voor de hand wordt de slagader weer hersteld, meestal met behulp van een ader of slagader elders uit uw lichaam.

Na de operatie heeft u gips om uw pols om de slagader rustig te laten genezen. Na 1 week wordt deze vervangen door een afneembare spalk. U krijgt ook bloedverdunners om de doorgankelijkheid van de gerepareerde slagader te beschermen. U mag uw vingers en duim bewegen maar het is verstandig de pols en hand de eerste maand na operatie niet te belasten. Roken mag nooit meer en direct trauma op de pinkmuis moet zoveel mogelijk voorkomen worden.

Als de slagader in de hand weer doorgankelijk is zijn de klachten in de vingers vaak snel over. In ernstige gevallen waarbij ook de slagaders naar de vingers aangetast zijn kan het herstel veel langer duren. Koude intolerantie en een neiging tot vaatspasmen in de vingers kan blijvend zijn en in sommige gevallen met medicatie behandeld moeten worden.

Bij elke operatie kunnen complicaties optreden zoals een bloeding of wondinfectie. Deze complicaties komen echter zelden voor en kunnen vrijwel altijd goed behandeld worden. De voornaamste complicatie bij het herstel van een slagader is dat een nieuw stolsel ontstaat en de slagader wederom dicht gaat zitten. De klachten kunnen dan weer terugkomen. Als de doorbloeding van de vingers hierbij in de problemen komt kan zelfs een nieuwe operatie nodig zijn. Het litteken van de operatie kan lange tijd stug en gevoelig blijven. Als de operatie goed wordt uitgevoerd is beschadiging van de zenuw extreem zeldzaam. Een enkele keer is de hand gezwollen en komt de beweging van de vingers moeilijk op gang. In dergelijke gevallen is nabehandeling door de handtherapeut nodig. U wordt onder controle gehouden door de handchirurg totdat we er zeker van zijn dat uw genezing optimaal verloopt en er geen problemen meer kunnen optreden.